تبلیغات

اعتیاد خطرناک دختران ايراني + تصاوير

آمارهای متعدد نشان می دهد که زنان ایرانی پنج برابر بیش از زنان خاور میانه آرایش می کنند و ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و رتبه هفتم را در میان کشورهای جهان را دارد.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز) : زیبایی را همه دوست دارند، همانگونه که خدا زیبایی را دوست دارد، اما زیبا شدن به شکل استفاده افراطی از لوازم آرایش وقتی به شکل افراط در آید، هم صدمات جدی به جسم می‌زند و هم روان فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.Image result for ‫مصرف لوازم آرایش در جامعه‬‎

به گزارش سلامت آنلاین، آمارهای متعدد نشان می دهد که زنان ایرانی پنج برابر بیش از زنان خاور میانه آرایش می کنند و ایران دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و رتبه هفتم را در میان کشورهای جهان را دارد. 

در طول تاریخ، آرایش صورت و مرتب بودن عادت و رسم زنان ایرانی بوده است، اما در جامعه امروز، آرایش کردن تا به جایی پیش رفته که شکل یک ناهنجاری اجتماعی به خود گرفته است.

آرایش بی حد و مرز زنان و دختران، بحران و مرض جدی است  که فراتر از یک عادت به شکل اعتیادی  مزمن بروز یافته است، اعتیادی که هم به زیبایی و سلامت افراد آسیب می رساند و هم اقتصاد کشور را دچار لطمات عدیده ای می کند. کاهش سن آرایش تا ۱۴ سالگی و همچنین استفاده هفت درصدی مردان و پسران ایرانی از لوازم آرایشی، شمایل بحرانی این مساله را نمایان تر می‌کند.

مصرف افراطی لوازم آرایشی نوعی عادت و یا نوعی اعتیاد است، دریافت بازخوردهای مثبت، جلب نظر، تایید، توجه  و تشویق دیگران در تکرار و تثبیت و  تبدیل شدن مصرف لوازم آرایش به عادت، نقش موثری دارد، این در حالی است اعتیاد به مصرف لوازم آرایشی رفتار غیرمنطقی، خارج از کنترل و خودکاری است که نوعی اختلال روانشناختی محسوب می شود و با برخی از اختلالات شخصیت به وی‍ژه اختلال شخصیت نمایشی مرتبط است، معمولا در این راستا فرد کمبودهای عاطفی و رشد ناکافی شخصیت خویش را با ارایش های غلیظ و افراطی  بروز می دهد.

برای برخی از خانم ها گم شدن کیف لوازم آرایشی، مترادف با مصیبت بزرگی چون فقدان و یا مرگ یکی از عزیزان است، برخی از زنان آنچنان به استفاده از لوازم آرایشی عادت و گاه اعتیاد پیدا کرده اند که حتی قبل از شستن صبحگاهی صورت، اول سراغ میز آرایش می روند.

پیداکردن نشانه های علاقه مندی افراطی به آرایش زیادی چندان دشوار نیست، بی تردید اگر شما بیش از اندازه متمایل به آرایش باشید، احتمالا خودتان از این امر آگاهید اما  از اعتراف به آن هراسانید و به طور حتم از مواجهه با آن امتناع می کنید.

با پاسخگویی به سوالات زیر می توانید دریابید تا به چه حد  دچار اعتیاد به استفاده از لوازم آرایشی هستید؟

دیگران به شما می گویند زیاد از حد آرایش می کنید؟ آیا هرگز زندگی خود را بدون آرایش تصور نمی کنید؟آیا  بیرون رفتن از چاردیواری خانه با صورت بی آرایش، برایتان ماموریتی غیر ممکن است؟ آیا بخاطر نداشتن آرایش  و یا پاک شدن آرایش از رفتن به امکانی چون ساحل، استخر، باشگاه و ... امتناع می کنید؟

آیا  دیگران و حتی خودتان، بدون آرایش خود را نمی شناسید؟ آیا  دایما بدون هیچ دلیل موجهی آرایش خود را تمدید می کنید و از اضافه کردن  لایه های بیشتر مواد آرایشی به چهره خود احساس رضایت و خشنودی می کنید؟ آیا محصولات آرایشی شما به اندازه کافی دوام نمی آورند؟

زیر خط اعتماد به نفس

Image result for ‫مصرف لوازم آرایش در جامعه‬‎
در جوامع مدرن، شیک بودن در سادگی و مرتب بودن است و هرگز مترادف با استفاده زیاد از لوازم آرایش تعریف و معنا نمی شود؛ این در حالی است که تب و تاب خودآرایی در جوامع در حال توسعه، هر روز بیش از دیروز است.

برخی از زنان و دختران به منظور تطابق با الگوهای زیبایی وارداتی و مورد مقبول واقع شدن، بسیار آرایش می کنند، در واقع آرایش کردن برای آنان به نوعی خودنمایی و راهی برای اثبات این مهم است که " من زشت نیستم"!

به نظر می رسد این گروه از زنان، نیازمند تایید دیگران هستند و برای کسب این تایید حاضر به انجام هر عملی هستند چه بسا اگر این مقبولیت اجتماعی را به دست نیاورند، نمی توانند خود را باور کنند و یا خلا اعتماد به نفس شان را پُر کنند، چه بسا آرایش افراطی برخی از زنان، به دلیل اعتماد به نفس پایین و خودپنداره منفی نسبت به خویش است،

زیبایی بخاطر مردان

Image result for ‫مصرف لوازم آرایش در جامعه‬‎

توجه به زیبایی و خودآرایی در برخی از زنان در حال تبدیل شدن به نوعی بحران اجتماعی  است، بعضی از زنان برای اطمینان پیدا کردن از مقبولیت ظاهری، جلب توجه و تایید و حمایت مردان، به صورت کاملا افراطی به این الگوی زیبایی روی آورده اند، متاسفانه این مساله به یک عادت مخرب تبدیل شده، تا انجایی که برخی از زنان، خود را بدون آرایش بی هویت می دانند و حتی حاضر به حضور بدون ارایش در جامعه، بخصوص در معاشرت با مردان نیستند.

چشم و هم چشمی های رسانه ای برای زیباترشدن
حساسیت و دقت نظر روز افزون به وضعیت ظاهر و زیبایی از جمله دغدغه های زنان امروزی است، در بررسی و واکاوی علل روی آوردن زنان به استفاده از لوازم آرایشی و حتی جراحی هایی برای زیباتر شدن، توجه به نقش پر اهمیت رسانه ها در تشدید این مهم، امری ضروری و غیر قابل کتمان است.

رسانه های مختلف با معرفی و تبلیغ مدام نوعی از الگوی زیبایی که صرفا با انجام جراحی های زیبایی و مصرف هر چه بیشتر لوازم آرایشی قابل دسترسی است، توانسته اند سعادت انتزاعی را در ذهن زنان و دختران متبلور کنند که دست نیافتن به آن، عین ناامیدی و یاس است و منجر به تزلزل شخصیت و شکست روانی می شود. ترویج فرهنگ مصرف لوازم آرایشی توسط هنرپیشه های رسانه ای باعث شده است که آرایش چهره به مثابه یک عمل اجتماعی مستقل زنانه تعریف شود که کسب منافع فردی و اجتماعی، از حداقل ترین پیامدهای آن نیز باشد.

زنان با مصرف لوازم آرایشی، از یک سو، باعث بسط الگوهای اجتماعی چشم و هم چشمی برای زیبایی می شوند و از سوی دیگر، به مصرف متظاهرانه زیبایی در عرصه های مختلف اجتماعی دامن می زنند که تنها به منظور هر چه بیشتر کردن مالکیت های مادی و نشانه ای انجام می گیرد، حقیقت دردناکی که آسیب های، گاه جبران ناپذیر آن، لطمات عدیده ای را بر روح و روان زنان وارد می کند.

وقتی زیبایی، شرط استخدام است

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار